born 24.5.1953, Bad Wildungen, Germany
since 2007
member of the Board ZHdK until 2019
head of Departement performing arts and film until 2019
teaching acting, directing, theory
CV
education
1972-1974 german literature, sociology, communication at Ruhr-Universität in Bochum
1974-1978 at Georg-August-Universität in Göttingen
1978 diploma thesis on Heiner Müller and Walter Benjamin “Die Gegenwart als Zeitenraum”
diploma with «summa cum laude”
theatre
work as assistant:
1978 Giorgio Strehler in Hamburg “Der gute Mensch von Sezuan“, schauspielhaus Hamburg
1979/1981 Claus Peymann national theatre in Stuttgart and Schauspielhaus in Bochum
1981/82 Johannes Schaaf theatre Frankfurt/M
directing
directed more than 100 performances in the german speaking part of europe
as well as one play in russian at the maxim gorki theatre in Rostow/Don, Russia:
The cherry orchard by Anton Cechov (1998)
1982/83 dramaturg and director Ruhrfestspielen Recklingausen
1984 – 1988 director of Tübinger Zimmertheater
co-founder of the Tübinger summer theatre, starting with a play about Friedrich Hölderlin mainly at original locations of his life in Tübingen
1988-1989 director theatre Basel (Switzerland)
1989-1993 leading director municipal theatre Konstanz
1993-2000 leading director/ artistic director state theatre Hannover
2000 opening of the week of the host EXPO 2000, Hannover:
ÜBER NORMAL NULL von der Hoheit des Flachen
2000 ff director at Thalia theatre in Hamburg :
Steffen Kopetzky, Nacht der Fliege (UA)
Peter Handke NOCH EINMAL FÜR JUGOSLAWIEN die Fahrt im Einbaum
Moritz Rinke, Die Optimisten (UA)
Sandor Marai, Die Glut
director theatre Lindenhof in Melchingen:
Franz Xaver Ott, DIE LETZTEN SAUTAGE (UA)
Zellmer/Hurm, Mörike-Ein Schelmenstück (UA)
2002 theatre Bielefeld
Ulrich Zieger, Die Erzählung der ganzen Geschichte (UA)
Lothar Trolle, Novemberszenen (UA)
2002 -2004 leading director at national theatre Weimar
Friedrich Schiller, Die Jungfrau von Orleans
Johann Wolfgang von Goethe, Faust II (faust a factory)
G.E.Lessing, Nathan der Weise mit Goethes “Mahomet”/ein Stück von Voltaire
head of acting studio weimar
2003
state theatre Karlsruhe:
Ray Cooney, Ausser Kontrolle
Juni 2004: state theatre Karlsruhe
Dorothy Lane, Happy End
Dez.2004, Theaterhaus Jena
Heiner Müller, Germania Tod in Berlin
Juni 2005, municipal theatre Heilbronn
Moliere, Der Menschenfeind
Dezember 2005, municipal theatre Heilbronn
Kleist, Der Zerbrochene Krug
2006 Thalia theatre Hamburg
Hubert Fichte, Die Palette (UA)
Publications:
. Alfred Nordmann/Hartmut Wickert: The Impossible Representation of Wonder: Space Summons Memory. (Theatre Research International, vol. 22, no. 1, 1997, pp. 38-48)
Alfred Nordmann/Hartmut Wickert: Shamanism Vilified and Redeemed: Sam Shepard’s States of Shock. (Contemporary Theatre Review, vol. 8:4, 1998, pp. 38-54)
. Alfred Nordmann/ Hartmut Wickert: Ende der Kritik, Beginn der Aufklärung: Aufführungsästhetische Reflektionen am Beispiel des Dokumentartheaters. (manuscript)
. Alfred Nordmann/Hartmut Wickert: Operation Epsilon oder Wie die Deutschen doch noch ihre Atombombe erfanden, documentary play/literary collage based on the Farm Hall transcripts, in repertory at Schauspiel Hannover, November 15th, 1995, through June 1996
Rowohlt Theaterverlag, 1995
.Macht der Zuschauer – Ohnmacht der Spieler, in: Dietrich zur Nedden (Hrsg.), Spiel ohne Ball. Materialien zu einer postheroischen Fußballtheorie für Kunstfreunde, Internationale Härte Verlag, 2001
. contributor in: ZHdK, Den Künsten eine Zukunft, Publikation zur Gründung der Zürcher Hochschule der Künste Zürich September 2007
. Schauspielausbildung, in: Kurzenberger, Hajo/ Müller, Stephan/ Rey, Anton: WIRKUNGSMASCHINE SCHAUSPIELER Vom Menschendarsteller zum multifunktionalen Spielemacher, Berlin, 2011
. Die Zukunft des Theaters , in : What`s next, 2013 whtsnxt.net, Johannes M. Hedinger, Torsten Meyer