CV HW

born 24.5.1953, Bad Wildungen, Germany

since 2007

member of the Board ZHdK until 2019

head of Departement performing arts and film until 2019

teaching acting, directing, theory

CV

education

1972-1974 german literature, sociology, communication at Ruhr-Universität in Bochum

1974-1978 at Georg-August-Universität in Göttingen

1978 diploma thesis on Heiner Müller and Walter Benjamin “Die Gegenwart als Zeitenraum”

diploma with «summa cum laude”

theatre 

work as assistant:

1978 Giorgio Strehler in Hamburg “Der gute Mensch von Sezuan“, schauspielhaus Hamburg

1979/1981 Claus Peymann national theatre  in Stuttgart and Schauspielhaus in Bochum

1981/82 Johannes Schaaf theatre Frankfurt/M

directing

directed more than 100 performances in the german speaking part of europe

as well as one play in russian at the maxim gorki theatre in Rostow/Don, Russia:

The cherry orchard by Anton Cechov  (1998)


1982/83 dramaturg and director Ruhrfestspielen Recklingausen

 1984 – 1988 director of Tübinger Zimmertheater

co-founder of the Tübinger summer theatre, starting with a play about Friedrich Hölderlin mainly at original locations of his life in Tübingen

1988-1989 director theatre Basel (Switzerland)

 1989-1993 leading director municipal theatre Konstanz 

1993-2000 leading director/ artistic director state theatre Hannover 

2000 opening of the week of the host EXPO 2000, Hannover:
ÜBER NORMAL NULL von der Hoheit des Flachen


2000 ff director at Thalia theatre in Hamburg :
Steffen Kopetzky, Nacht der Fliege (UA)
Peter Handke NOCH EINMAL FÜR JUGOSLAWIEN die Fahrt im Einbaum
Moritz Rinke, Die Optimisten  (UA)            

Sandor Marai, Die Glut

director theatre Lindenhof in Melchingen:
Franz Xaver Ott, DIE LETZTEN SAUTAGE (UA)
Zellmer/Hurm, Mörike-Ein Schelmenstück (UA)

2002 theatre Bielefeld
Ulrich Zieger, Die Erzählung der ganzen Geschichte (UA)
Lothar Trolle, Novemberszenen (UA)

2002 -2004 leading director at national theatre Weimar
Friedrich Schiller, Die Jungfrau von Orleans

Johann Wolfgang von Goethe, Faust II (faust a factory)
G.E.Lessing, Nathan der Weise mit Goethes “Mahomet”/ein Stück von Voltaire

head of acting studio weimar


2003
state theatre Karlsruhe:
Ray Cooney, Ausser Kontrolle
 
Juni 2004: state theatre Karlsruhe
Dorothy Lane, Happy End

Dez.2004, Theaterhaus Jena
Heiner Müller, Germania Tod in Berlin

Juni 2005, municipal theatre Heilbronn
Moliere, Der Menschenfeind

Dezember 2005, municipal theatre Heilbronn
Kleist, Der Zerbrochene Krug

2006 Thalia theatre Hamburg

Hubert Fichte, Die Palette (UA)

Publications:

. Alfred Nordmann/Hartmut Wickert: The Impossible Representation of Wonder: Space Summons Memory. (Theatre Research International, vol. 22, no. 1, 1997, pp. 38-48)

Alfred Nordmann/Hartmut Wickert: Shamanism Vilified and Redeemed: Sam Shepard’s States of Shock. (Contemporary Theatre Review, vol. 8:4, 1998, pp. 38-54)

. Alfred Nordmann/ Hartmut Wickert: Ende der Kritik, Beginn der Aufklärung: Aufführungsästhetische Reflektionen am Beispiel des Dokumentartheaters. (manuscript)

. Alfred Nordmann/Hartmut Wickert: Operation Epsilon oder Wie die Deutschen doch noch ihre Atombombe erfanden, documentary play/literary collage based on the Farm Hall transcripts, in repertory at Schauspiel Hannover, November 15th, 1995, through June 1996
Rowohlt Theaterverlag, 1995

.Macht der Zuschauer – Ohnmacht der Spieler, in: Dietrich zur Nedden (Hrsg.), Spiel ohne Ball. Materialien zu einer postheroischen Fußballtheorie für Kunstfreunde, Internationale Härte Verlag, 2001

. contributor in: ZHdK, Den Künsten eine Zukunft, Publikation zur Gründung der Zürcher Hochschule der Künste Zürich September 2007

. Schauspielausbildung, in: Kurzenberger, Hajo/ Müller, Stephan/ Rey, Anton: WIRKUNGSMASCHINE SCHAUSPIELER Vom Menschendarsteller zum multifunktionalen Spielemacher, Berlin, 2011

. Die Zukunft des Theaters , in : What`s next, 2013 whtsnxt.net, Johannes M. Hedinger, Torsten Meyer